Eftermarknad
När vi bygger ert hus är vi noga med de arbeten vi utför, men ibland kan det ändå uppstå problem, då är ni alltid välkommen att kontakta vår eftermarknadsavdelning. Registrera ert ärende via formuläret och vi besvarar ert ärende inom 5 arbetsdagar. Vid semestertider är svarstiden längre.
Det är alltid en speciell känsla att flytta in i sitt nya hem, något man sett fram emot och längtat efter.
När ni sedan har flyttat in i huset så kan man upptäcka vissa brister som ibland kan behövas åtgärdas.
Bo gärna in er i huset ett tag – samla ihop frågor, synpunkter och bilder innan ni skickar in dom så tar vi ett samlat grepp kring ditt ärende.
Det tar tid för byggnaden att sätta sig, vilket innebär att det kan uppstå sprickor i hörn eller takvinklar. Det åtgärdas först vid en 2 årsbesiktning även om dom uppkommer tidigare, då huset kommer att fortsätta att röra sig.
2 års besiktning bokas samt bekostas av husägaren och görs inom 2 år från slutbesiktning.
Vad händer efter slutbesiktningen
Garantitid och reklamation
Det är alltid en speciell känsla att flytta in i sitt nya hem, något man sett fram emot och längtat efter. När ni sedan har flyttat in i huset så kan man upptäcka vissa brister som ibland kan behövas åtgärdas. Bo gärna in er i huset ett tag, samla ihop synpunkter och bilder och skickar in dom så tar vi ett samlat grepp kring ditt ärende. Efter slutbesiktningen kan man skriftligen inom sex månader reklamera utförande/fel som missats eller inte syntes på slutbesiktningen. Reklamationer kan endast göras inom entreprenadens garantitid som är 2 år från godkänd slutbesiktning. Vi gör sedan en bedömning tillsammans med leverantör om det är ett fel, inom tolerans eller om det ska åtgärdas. Och om det ska åtgärdas direkt eller hänvisas till tvåårsbesiktningen.
Garantiansvaret omfattar inte sådant som beror på normalt åldrande, bristande underhåll, felaktig skötsel eller förslitning. Eventuell utrednings- och åtgärdskostnad betalas av dig som köpare för det fall utredningen visar att felet inte omfattas av garantiansvaret.
Frågor & svar
Vart hittar jag drift- och skötselråd för mitt hus?
Info om ert hus hittar ni på er USB sticka som ni erhöll vid inflyttningen.
Vart hittar jag info om alla våra produkter och färger i huset?
Det hittar ni i er rumsbeskrivning (EMR) som ni finner i er pärm.
Hur fungerar vår nybyggnadsförsäkring?
Utöver garantitiden har ni en Nybyggnadsförsäkring hos Gar-Bo. En försäkring som täcker kostnader för att åtgärda fel/skador som orsakas av felaktigt byggarbete, giltigt i 10 år från godkänd slutbesiktning. Läs mer på Ger-Bos hemsida.
5 år efter ert hus har slutbesiktigats ska felanmälan göras till Gar-bo, ej Intressanta Hus.
Vem bokar en 2 års besiktning?
2 års besiktning som är frivillig, bokas samt bekostas av husägaren och den ska göras inom 2 år från er slutbesiktning.
Det är sprickor i tak och väggvinklar, ska jag reklamera dessa?
Det behöver du inte skicka in. Det tar tid för en ny byggnad att sätta sig, vilket innebär att det kan uppstå sprickor i hörn eller takvinklar. Dessa sprickor åtgärdas först vid en 2 årsbesiktning även om dom uppkommer tidigare, då huset kommer att fortsätta att röra sig.
Jag har sprickor och porer i mitt betonggolv?
Betong är ett tåligt material som är robust och ger en “rå” känsla. Men också ganska svårt att göra några direkta anpassningar på och man kan inte heller förutse hur det blir och beter sig. Genom att slipa och behandla kan man anpassa det till att vara matt eller blankt, men inte så mycket mer än så. Betongen är samtidigt porös i sig och suger upp smuts, spill, fett och regelbunden rengöring rekommenderas.
All betong spricker och det är helt naturligt. När vatten och värme försvinner under härdningen av betongen krymper betongplattan och spricker. Man kan inte få sprickor att försvinna och även om sprickor finns kommer golvet att ha samma goda funktion.
Vid val av slipat betonggolv finns risk för: kalkutfällningar, sprickor, lagningar, färgskiftningar, ojämnhet i ballast, porer (små hål) som uppstår vid slipning. Detta är inte reklamationsbart.
Jag har fått ett felmeddelande/felkod på min värmepump?
Leta efter felkoden i instruktionsboken/tillverkarens hemsida och kontakta leverantörens kundsupport, så guidar supporten er via telefon. Om sedan tillverkaren anser att det behövs en servicetekniker så görs en anmälan via formuläret nedan, bifoga då produktens serienummer.
Vanligt underhåll som ska göras kontinuerligt är oftast vanliga orsaker till fel koder. Se över så allt är gjort enligt skötselanvisningarna och att allt är inställt korrekt.
Observera: Om det dock visar sig vara ett handhavandefel så kan Nibes servicebesök innebära en kostnad för er som husägare.
Jag har problem med min golvvärme?
Kontrollera så alla rumsenheter har batteri och har teckning med reglercentralen.
Mitt ärende gäller vitvaror, hur gör jag?
Om du upplever problem med någon av era vitvaror så ska anmälan göras direkt till leverantören.
Kom ihåg att ha ert E-nummer/serienummer tillgängligt (finns ett unikt nummer som står på varje produkt).
Eventuella kvitton/ordererkännande hittar ni på er USB sticka som ni erhöll vid inflyttningen.
Som husägare är man ansvarig för att läsa samt följa instruktionsboken och sköta alla programmeringar. Alla vitvaror i ditt hus kräver kontinuerligt underhåll, exempel göra rent filter, byta filter osv.
Tänk på att diverse extra försäkringar och garantier tecknas och bekostas av husägaren, det ingår ej och inget som Intressanta hus eller installatören ansvarar för.
Mitt ärende gäller övriga tekniska produkter, hur gör jag?
Om du upplever problem med din produkt så ska du vända dig leverantörens support för felsökning och hjälp.
Om produkten byts ut?
I första hand reparerar vi felet. Om det inte skulle gå så ersätts den med en ny, likvärdig produkt.
Om ni får en ny produkt så är det alltid garantitiden från slutbesiktningen som gäller, även på de nya produkterna
Akuta åtgärder, vart vänder jag mig?
Om ett akut fel skulle uppstå så kontaktar ni valfri jourhavande entreprenör som snabbt kan komma och begränsa och åtgärda eventuella skador. Intressanta Hus har tyvärr ingen jourtjänst.
Ni anmäler sedan skadan till ert försäkringsbolag som gör en utredning och beslutar vems ansvar det är.
Förlängd garanti och extra försäkringar
Det är husägaren som ansvarar, tecknar och bekostar förlängda garantier och extra försäkringar på alla typer av vitvaror och övriga produkter i huset. Detta ingår ej via Intressanta hus.
Jag har problem med mitt Yale Doorman lås
All support för Yale lås hanteras av Yale då Yale har strikta regler enligt GDPR och bestämmelser av Assa Yale får Intressanta Hus inte skapa ärende åt er som slutkund. På denna länk kan du hitta produkt info och tekniskt support om ditt Yale lås:
Om Ni haft en delad entreprenad och nu fått problem med utfört arbete, ber vi er att vända er direkt till den berörda entreprenören.
Om reklamationen avser material så gäller samma förutsättningar som under Totalentreprenad.