Eftermarknad
Välkommen till vår Eftermarknadsavdelning. När vi bygger ert hus är vi noga med de arbeten vi utför, men ibland kan det ändå uppstå problem, då är ni alltid välkommen att kontakta vår Eftermarknadsavdelning där vi kommer att göra allt för att hjälpa er. Här nedan ska du som kund registrera ert ärende via formuläret och vi besvarar ert ärende inom 5 arbetsdagar förutom vid semestertider då svarstiden är längre.
Vad händer efter slutbesiktningen
Det är alltid en speciell känsla att flytta in i sitt nya hem, något man sett fram emot under en längre tid och längtat efter. När ni sedan har flyttat in i huset så kan man upptäcka vissa brister som kan behövas åtgärdas. Men bo gärna in er i huset ett tag först och samla sedan ihop eventuella frågor och synpunkter innan ni skickar in dom till vår eftermarknadsavdelning, så tar vi ett samlat grepp kring dom.
Det tar tid för byggnaden att sätta sig och det kan innebära att det kan att uppkomma sprickor i hörn eller takvinklar, vilket kommer att åtgärdas först vid en tvåårsbesiktning även om dom uppkommer tidigare, då huset kommer att fortsätta att röra sig.
Garantitid
Ni har efter slutbesiktningen sex månader på er att anmäla fel som ni tycker inte upptäcktes på slutbesiktningen. Vi gör sedan en bedömning om det är ett fel som ska åtgärdas och om det ska åtgärdas direkt eller i samband med tvåårsbesiktningen.
När vi ska utföra en åtgärd så kommer det i första hand ske genom att vi reparerar felet och om det inte skulle gå så kommer vi att ersätta den med en ny produkt. Även om ni får en ny produkt så är det alltid garantitiden från slutbesiktningen som gäller även på de nya produkterna.
Observera att reklamationer endast kan göras inom garantitiden, som är 2 år från godkänd slutbesiktning.
Ni har utöver garantitiden en Nybyggnadsförsäkring hos Gar-Bo som är en försäkring som täcker kostnader för att åtgärda fel och skador som orsakas av felaktigt byggarbete och som gäller i 10 år från godkänd slutbesiktning. Om det är mer än 5 år sedan ert hus slutbesiktigades ska ni göra en felanmälan direkt till Gar-bo i stället för till Intressanta Hus.
Gäller ditt ärende vitvaror eller värmepanna
Det finns vissa reklamationer som i stället i första hand ska göras direkt till leverantören.
Vitvaror görs alltid direkt till leverantören, kom ihåg att ha ert E-nummer tillgängligt (finns ett unikt nummer som står i varje produkt).
När ni får ett felmeddelande på er värmepanna så leta efter felkoden i instruktionsboken, där man kan få bra hjälp med de olika felmeddelanden. Hittar ni inget så kontakta i första hand leverantörens support för genomgång via telefon. Om sedan leverantören anser att det behövs en servicetekniker så görs en anmälan till vår Eftermarknadsavdelning enligt formuläret nedan.
Akuta åtgärder
Om ett akut fel skulle uppstå så kontaktar ni valfri jourhavande entreprenör som snabbt kan komma och begränsa och åtgärda eventuella skador. Intressanta Hus har tyvärr inte en egen jourtjänst.
Ni anmäler sedan skadan till ert försäkringsbolag som gör en utredning och beslutar vems ansvar det är.
Om Ni haft en delad entreprenad och nu fått problem med utfört arbete, ber vi er att vända er direkt till den berörda entreprenören.
Om reklamationen avser material så gäller samma förutsättningar som under Totalentreprenad.